Tällä sivulla
Tietosuojaselosteen päivitys 19.12.2023
Päivitimme tietojen säilytysaikoja 19.12.2023. Selkeytimme henkilötietojen käsittelyn perusteita ja säilytysaikoja taulukon avulla ja yhdistämällä kappaleet ”3. Missä tarkoituksissa henkilötietojasi käsitellään” ja ”4. Säilytys” uudeksi kappaleeksi ”3. Miten käsittelemme ja säilytämme tietojasi.” Lisäksi täsmensimme selostetta jäsentelemällä tietoja uudelleen, esimerkiksi lisäämällä erillisen kappaleen Plussa-jäsenyyden päättymisestä ja kertomalla profiloinnista ja luokittelusta entistä tarkemmin ja selkeämmin.
Tietosuojaselosteen päivitys 28.6.2023
Päivitimme selostettamme 28.6.2023 lisäämällä tiedon K-Ruoka-sovelluksen Hyvinvointipalvelussa kerättävästä suostumuksesta, ja täsmentämällä kappaleen 2 kohtia, joissa kerromme Plussa-tietoja hyödyntävistä palveluista ja Plussan liittämisestä K-Tunnukseen. Lisäksi lisäsimme kappaleeseen 4 tiedon siitä, ettei K-Ruoka-palvelussa näytettäviä Plussa-talouden ostoihin perustuvia laskelmia säilytetä.
K-Plussan sääntöjen ja selosteen päivitys 1.11.2022
Miksi K-Plussan sääntöjä päivitetään?
Haluamme jatkossa palkita Plussa-jäseniä Plussa-kortilla tehdyistä ostoista joka kuukausi. Jäsenen ei tarvitse enää odottaa viiden euron Plussa-rahan kertymistä.
Sääntöjen päivitys mahdollistaa entistä henkilökohtaisemman palvelun tarjoamisen jäsenillemme. Parannamme Plussa-jäseniemme omien tietojensa päivittämismahdollisuuksia plussa.fi palvelussa.
Pitääkö minun tehdä jotain asian vuoksi?
Ei, sinun ei Plussa-jäsenenä tarvitse tehdä mitään erityisiä toimenpiteitä. Tiedotamme muutoksesta, jotta tutustuisit tulossa oleviin sääntöihin.
Sain kirjeen sääntöjen muuttumisesta ja siinä oli entisten rinnakkaiskorttilaisten nimiä, mitä minun pitää tehdä?
Voit käydä itse poistamassa entisiä rinnakkaiskorttilaisia osoitteessa plussa.com/rinnakkaisjasen . Jos haluat lisätä Plussa-talouteesi uusia rinnakkaiskorttilaisia, voit käydä sen tekemässä osoitteessa plussa.fi/profiili/kortit
Keitä sääntöjen päivitys koskee?
Päivitys koskee kaikkia Plussa-jäseniä. Olet Plussa-jäsen, jos sinulla on omalla nimelläsi olevat Plussa-kortti käytössäsi.
Mitä säännöissä muuttui?
Plussa-pääjäsen ja hänen valtuuttamansa jäsenet saavat jatkossa Plussa-kortilla tehdyistä ostoista Plussa-rahaa joka kuukausi. Jatkossa ei tarvitse odottaa 5 euron Plussa-rahan kertymistä.
Plussa-talouden pääkorttilaista kutsutaan pääjäseneksi ja rinnakkaiskorttilaista jäseneksi. Plussa-talouden muodostavat pääjäsen yksinään tai pääjäsen ja muut jäsenet yhdessä.
Pääjäsen päättää omasta Plussa-taloutensa kokoonpanosta ja voi liittää jäsenen Plussa-talouteensa tai irrottaa jäsenen Plussa-taloudestaan. Pääjäsen päättää edelleen, kuka tai ketkä taloudessa voivat käyttää Plussa-rahaa.
Henkilökohtainen Plussa-jäsenyys säilyy, vaikka jäsen irtautuu tai irrotetaan Plussa-taloudesta. Irtautunut tai irrotettu Plussa-jäsen muodostaa oman Plussa-talouden.
Alaikäisenä Plussa-jäseneksi liittyneen tulee täysi-ikäistyttyään hyväksyä K-Plussan säännöt. Lähetämme viestin asiasta muistutukseksi.
Jos et hyväksy sääntöjen muutoksia, ota yhteyttä K-Plussan asiakaspalveluun.
K-Plussan säännöt 1.11.2022 alkaen
Miksi myös K-Plussan tietosuojaselostetta on päivitetty?
Päivitimme selostettamme vastaamaan sääntöjämme.
Mikä selosteessa on muuttunut?
Päivitimme selostettamme vastaamaan Plussan päivitettyjä sääntöjä, paransimme selosteen luettavuutta ja lisäsimme esimerkkejä henkilötietojen käytöstä.
Uusi tietosuojaseloste 1.11.2022 Linkki ohjaa sinut toiseen palveluun.
Tietosuojaselosteen päivitys 24.1.2022
Keitä K-Plussan tietosuojaselosteen päivitys koskee?
K-Plussan tietosuojaselosteen päivitys koskee kaikkia Plussa-asiakkaita. Olet Plussa-asiakas, jos sinulla on omalla nimelläsi oleva Plussa-kortti käytössäsi.
Miksi K-Plussan tietosuojaselostetta on taas päivitetty?
Seuraamme tietosuojaan liittyviä viranomaisohjeistuksia ja tarkastelemme selostettamme säännöllisesti. Täsmensimme tällä kerralla selosteellemme kuvausta henkilötietojen käsittelystä liittyen erityisesti sopimukseen ja oikeutettuun etuun. Tavoitteenamme on kertoa sinulle selkeämmin, miten käytämme henkilötietojasi.
Mitä oikeutettu etu tarkoittaa?
Oikeutettu etu on rekisterinpitäjän määrittelemä tavoite, jonka toteuttaminen edellyttää henkilötietojen käsittelyä. Plussa-asiakasrekisterin rekisterinpitäjä on Kesko Oyj.
Oikeutetulla edulla voidaan perustella esimerkiksi henkilötietojen käsittelyä liiketoiminnan edistämiseksi. Muun muassa palveluiden kehittäminen ja tehokas markkinointi sekä asiakkaalle kohdennettu mainonta häntä kiinnostaviksi arvioiduista tuotteista ovat toimia, joiden tarkoituksena on edistää liiketoimintaa.
Mikä selosteessa on muuttunut?
Selostetta on täsmennetty henkilötietojesi käsittelytarkoitusten osalta, erityisesti sitä, miten hyödynnämme henkilötietojasi palveluidemme kehittämiseksi.
Emme siis ole keksineet uusia tapoja käsitellä henkilötietojasi, vaan olemme halunneet kuvata entistä selkeämmin, mitä henkilötietojen käsittelytarkoituksilla tarkoitamme ja millä perustelemme tietojesi käsittelyn.
Kohtaan 3. Missä tarkoituksessa henkilötietojasi käsitellään tarkennettiin oikeutettuun etuun perustuvaa käsittelyä. Plussan asiakasrekisterissä henkilötietojasi käsitellään seuraavien oikeutettujen etujen saavuttamiseksi:
Palveluiden ja liiketoiminnan kehittäminen sekä niiden mahdollistaminen
Kehittääksemme liiketoimintaamme ja palveluitamme voimme lähettää asiakkaillemme kyselyitä saadaksemme tietoja siitä, millaisia odotuksia heillä on palveluidemme ja vaikkapa tuotevalikoimiemme kehityksen suhteen.
Asiakkaidemme ostotottumukset tunnistamalla ja ennakoimalla pystymme tarjoamaan asiakkaille heidän haluamansa tuotteet juuri siinä kaupassa, jossa he asioivat.
Palveluiden ja tuotteiden tehokas ja asiakasta kiinnostava markkinointi
- Muodostamme asiakastietojen perusteella asiakkaistamme erilaisia asiakasluokkia tai -profiileja kohdentaaksemme tarjouksia tuotteista, joista arvioimme asiakkaidemme olevan kiinnostuneita.
Markkinointipalveluiden tarjoaminen Keskon yhteistyökumppaneille
- Mainostamme tavarantoimittajiemme uusia tuotteita asiakastietojensa perusteella niistä kiinnostuneiksi arvioiduille asiakkaillemme.
Asiakkaiden ja kauppiaan välillä sovitun sponsorointipalvelun ylläpito
- Käsittelemme kaupan tarjoamaan sponsorointipalveluun ilmoittautuneiden asiakkaidemme ostotietoja mahdollistaaksenne valitun urheiluseuran sponsoroinnin.
Asiakaspalvelun laadun varmistaminen, sen kehittäminen ja seuranta, mukaan luettuna asiakaspalautteiden käsittely
- Tallennamme asiakaspalveluumme tulevat puhelut voidaksemme varmistaa asiakaspalvelumme laadun ja voidaksemme kehittää palveluamme edelleen.
Asiakkaan ja Keskon oikeusturvan varmistaminen
- Tallennamme asiakkaidemme yhteydenotot, jotta voimme taata kummankin oikeusturvan ja pystymme tarkistamaan tallennuksista mitä missäkin tapauksessa yhdessä sovittiin.
K-Plussan tietosuojaselosteella on avattu enemmän, millaista käsittelyä kuhunkin oikeutettuun etuun liittyy. Päivitimme selosteelle myös tiedon vajavaisten hakemustietojen säilytyksestä. Lisäsimme myös tiedon K-Ruoka.fi:ssä tallennettujen suosikkikauppojen ja –reseptien tallentumisesta Plussan asiakasrekisteriin, jos olet liittänyt Plussan K-Tunnukseesi.
Pitääkö minun tehdä jotain asian vuoksi?
Ei, sinun ei tarvitse tehdä mitään erityisiä toimenpiteitä.
Jos et halua että käsittelemme tietojasi oikeutettuun etuun perustuen, sinulla on oikeus kieltää käsittely eli ”vastustaa” käsittelyä.
Voit vastustaa tietojesi käsittelyitä ottamalla yhteyttä Plussan asiakaspalveluun.
Tietosuojaselosteen päivitys 2.8.2021
Mikä on tietosuojaseloste?
Tietosuojaselosteen tehtävänä on kertoa miten henkilöön liittyviä tietoja käsitellään ja mitä niillä tehdään.
Keitä K-Plussan tietosuojaselosteen päivitys koskee?
K-Plussan tietosuojaselosteen päivitys koskee kaikkia Plussa-asiakkaita. Olet Plussa-asiakas, jos sinulla on omalla nimelläsi oleva Plussa-kortti käytössäsi.
Miksi Plussan tietosuojaselostetta on päivitetty?
Päivitimme selostettamme tehdäksemme siitä helpommin luettavan ja ymmärrettävämmän. Avasimme selosteessamme kuvattua tietojesi käsittelyä muun muassa lisäämällä esimerkkejä siitä miten toimimme ja miten sinä voit vaikuttaa tietojesi käsittelyyn.
Mikä selosteessa on muuttunut?
Selostetta on selkeytetty ja tarkennettu sekä päivitetty vastaamaan viime vuosien aikana tapahtunutta kehitystä
Selosteen kohdassa 2 Mitä tietoja käsittelemme, avasimme tarkemmin käsittelyä, selkeytimme myös millä tavalla voit vaikuttaa itse ostotietojesi tarkasteluun tai muiden tietojesi käsittelyyn rekisterissämme.
Kohtaan 3. Missä tarkoituksessa henkilötietojasi käsitellään lisättiin tieto asiakassuhteen hoitamiseksi lähetettävistä viesteistä ja tiedotuksista sekä kuvattiin tarkemmin markkinointitarkoituksia.
Tarkensimme kohtaa 4. Säilytysajat lisäämällä linkin K-tunnuksen tietosuojaselosteelle, sillä Plussa.fi-palveluumme kirjaudutaan K-Tunnuksella. Lisäsimme tiedon eri palveluista ja siitä mistä löytyvät tiedot niissä olevien tietojen säilytysajoista. Aiemmin selosteella mainittu takuukuittipalvelu on eräs näistä palveluista.
Kohdassa 5. Oikeus peruuttaa suostumus avasimme tarkemmin mihin suostumus liittyy.
Kohdassa 8. henkilötietojen vastaanottajiin on lisätty kaksi ryhmää, joita ei aiemmin mainittu. Uudet vastaanottajaryhmät ovat tulleet mukaan uusien sähköisten palveluidemme myötä.
Kohtaan 13. Tiedot, jotka on hankittu muualta kuin sinulta lisättiin muut Kesko Oyj:n rekisterit sekä tietojen päivittäminen myös muualta kuin Postin Osoitejärjestelmästä.
Pitääkö minun tehdä jotain asian vuoksi?
Ei, sinun ei Plussa-asiakkaana tarvitse tehdä mitään erityisiä toimenpiteitä. Tiedotimme muutoksesta, jotta huomaisit tutustua päivitettyyn selosteeseemme.