K-Plussan säännöt kertovat, mitä palveluja ja muita hyötyjä Keskon asiakasohjelma tarjoaa Plussa-jäsenille.
K-Plussan säännöt 4.10.2023 alkaen
1. Plussa-asiakasohjelma
Plussa-jäsenyys on Kesko Oyj:n asiakkailleen tarjoama asiakasohjelma. Plussa-jäsenet saavat käyttöönsä ostotietoihinsa pohjautuvia palveluja sekä muita etuja.
Ostotietoihin pohjautuvat palvelut voivat pitää sisällään esimerkiksi viikoittaisia tuotesuosituksia. Edut voivat olla esimerkiksi tarjouksia tai Plussa-pisteitä, joita myönnetään niiden ostosten perusteella, joita jäsenet tekevät kuluttajina Plussa-asiakasohjelman piiriin kuuluvista K-kaupoista ja Kesko Oyj:n yhteistyökumppaneilta.
Plussa-asiakasohjelman piiriin kuuluvat palvelut ja etuja myöntävät toimijat ovat listattuna osoitteessa plussa.fi.
Plussa-asiakasohjelma toiminnasta vastaa:
Kesko Oyj, Helsinki Y-tunnus 0109862-8 PL 1, 00016 KESKO
K-Plussan asiakaspalvelun yhteystiedot: plussa.fi/asiakaspalvelu
Kaikki tätä asiakasohjelmaa ja Plussa-asiakassuhdetta koskevat tiedustelut, ehdotukset ja huomautukset tehdään Kesko Oyj:lle (Yhtiö). Oikeudet näiden sääntöjen muutoksiin pidätetään.
2. Plussa-jäsenyys
2.1 Liittyminen
Jokainen täysivaltainen ja Suomessa pysyvästi asuva luonnollinen henkilö voi liittyä Plussa-jäseneksi osoitteessa plussa.fi/liity. Jäseneksi voi liittyä myös muiden, kulloinkin voimassa olevien kanavien kautta. Voimassa olevat liittymistavat on ilmoitettu osoitteessa plussa.fi. Plussa-jäsenyys on henkilökohtainen ja yhdellä henkilöllä voi olla vain yksi yksityishenkilölle tarkoitettu Plussa-jäsenyys kulloinkin voimassa.
Liittymisen yhteydessä henkilön on annettava pyydetyt perustiedot ja hyväksyttävä nämä säännöt. Asiakastietojen keruusta ja käytöstä kerrotaan tarkemmalla tasolla näiden sääntöjen lopussa sekä K-Plussan tietosuojaselosteella: kesko.fi/plussantietosuojaseloste.
Henkilön liittyessä plussa.fi -sivuston kautta henkilön antamalle sähköpostiosoitteelle luodaan jäseneksi liittymisen yhteydessä K-tunnus, jolla voi kirjautua tiettyihin Kesko Oyj:n ylläpitämiin digitaalisiin palveluihin.
K-tunnuksen tietosuojaseloste: kesko.fi/ktunnustietosuojaseloste Linkki ohjaa sinut toiseen palveluun.
K-tunnuksen käyttöehdot: plussa.fi/k-tunnuksen-kayttoehdot
Plussa-jäsenyys alkaa siitä, kun Kesko Oyj on hyväksynyt henkilön täyttämän liittymislomakkeen. Kesko Oyj voi myös olla hyväksymättä jäsenen liittymistä esimerkiksi silloin, jos henkilö on aiemmin käyttänyt väärin asiakasohjelman etuja tai palveluja.
Plussa -yritysasiakkaat eivät ole näissä K-Plussan säännöissä tarkoitettuja Plussa-jäseniä.
2.2 Jäsentunnisteet
Plussa-jäsenyyden tunnukseksi Plussa-jäsen saa henkilökohtaisen tunnisteen. Tunniste voi esimerkiksi olla merkki- tai numerosarja, jonka kassan maksupääte voi lukea. Tunniste voi olla liitetty fyysiseen välineeseen kuten erilliseen Plussa-korttiin. Tunnisteen voi liittää myös erilaisiin maksutapoihin, kuten mobiilimaksuvälineisiin tai pankkien tarjoamiin maksutapoihin. Jos Plussa-jäsen haluaa liittää tunnisteensa pankin tarjoamaan maksutapaan, tulee jäsenen tehdä erillinen sopimus palvelua tarjoavan rahoituslaitoksen kanssa.
Mikäli Plussa-jäsen haluaa fyysisen Plussa-tunnisteen, kuten muovisen Plussa-kortin, jäseneltä voidaan periä kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukainen maksu Plussa-tunnisteen tilauksen yhteydessä.
Mikäli Plussa-jäsen haluaa poistaa Plussa-tunnisteen tai tunniste katoaa, tulee hänen kirjautua plussa.fi:hin ja poistaa tunniste tai ottaa yhteyttä K-Plussan asiakaspalveluun ja pyytää tunnisteen poistoa. Mikäli jäsenellä on fyysinen tunniste, kuten muovinen Plussa-kortti, tulee poistamisen jälkeen kortti hävittää asianmukaisesti niin, etteivät ulkopuoliset henkilöt voi käyttää sitä. Jos kyseessä on maksukorttiin liitetty Plussa-ominaisuus, tarkemmat toimintaohjeet löytyvät osoitteesta plussa.fi. Poistetuksi ilmoitetulla Plussa-tunnisteella tehdyistä ostoksista ei myönnetä jäsenelle etuja kuten Plussa-pisteitä. Tämä koskee myös esimerkiksi maksukorttiin tai -tapaan liitettyä Plussa-tunnistetta.
2.3 Jäsentalous
Samassa osoitteessa asuvat Plussa-jäsenet voivat yhdessä muodostaa Plussa-talouden. Jäsenten tulee itse ilmoittaa talouden muodostamisesta Yhtiölle esimerkiksi kirjautuneena plussa.fi:ssä. Plussa-talouden jäsenistä yksi henkilö on talouden pääjäsen, ja voi päättää muiden talouden jäsenten oikeudesta käyttää asiakasohjelman myötä kertyviä etuja kuten Plussa-rahaa.
Plussa-talous voi kerryttää etuja ja ansaita palkintoja yhdessä. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että talouden jäsenten tekemät ostokset lasketaan yhteen, ja kokonaisostosten pohjalta määritetään, millaisia tarjouksia ja muita etuja talouden jäsenet saavat.
Plussa-jäsen voi erota siitä Plussa-taloudesta, jossa kulloinkin on jäsenenä. Plussa-jäseneen liitetyt alaikäiset seuraavat Plussa-jäsenen mukana uuteen Plussa-talouteen. Jäsenen kerryttämät edut ja Plussa-raha jäävät sen Plussa-talouden käyttöön, josta jäsen eroaa. Yhtiöllä on kuitenkin kulloinkin voimassa olevan käytännön mukaan oikeus päättää, mitä tapahtuu jäsenen kerryttämille Plussa-pisteille ja muille eduille.
Mikäli Plussa-talouden pääjäsen haluaa erota Plussa-taloudesta, tulee hänen luovuttaa pääjäsenyys toiselle talouden täysi-ikäiselle jäsenelle ennen eroamista.
Plussa-talouden pääjäsenellä on lisäksi oikeus erottaa talouden muut jäsenet Plussa-taloudesta. Erotettujen jäsenten taloudelle kerryttämät edut jäävät lähtökohtaisesti sen Plussa-talouden käytettäväksi, josta jäsen tai jäsenet on erotettu.
2.4 Alaikäiset Plussa-jäsenet
Alaikäinen voi liittyä Plussa-jäseneksi vain, jos samassa taloudessa asuva täysi-ikäinen Plussa-jäsen hakee alaikäiselle jäsenyyttä.
Täysi-ikäiseksi tultuaan alaikäisenä Plussa-jäseneksi liittyneellä on kaksi (2) kuukautta aikaa hakea omaa jäsenyyttä ja hyväksyä nämä K-Plussan säännöt, jotta hänen jäsenyytensä jatkuisi.
2.5 Jäsenyystasot
Plussa-jäsenen tai -talouden tekemien ostosten perusteella jäseniä voidaan luokitella tietyille jäsenyystasoille. Jäsenyystaso voi esimerkiksi olla ”Perustaso” tai ”Paras asiakas”. Ajantasainen kuvaus jäsenyystasoista ja eduista löytyy osoitteesta plussa.fi.
2.6 Plussa-jäsenyyden hallinta
Plussa-jäsen voi kirjautua plussa.fi-sivustolle, jossa hän voi muokata omia jäsenyyteen liittyviä tietojaan sekä hallita jäsentunnisteita.
3. Plussa-jäsenen palvelut ja muut edut
3.1 Plussa-jäsenen palvelut
Plussa-jäsenet saavat liittymisen myötä käyttöönsä erilaisia palveluja. Suuri osa palveluista pohjautuu Plussa-jäsenen henkilökohtaisiin tuotetasoisiin ostotietoihin. Plussa-jäsenten saatavilla olevat palvelut vaihtelevat, mutta niihin voi kuulua esimerkiksi:
- Ostotietoja visualisoivia palveluja
- Ostotietojen ja jäsenen kertomien mieltymysten pohjalta suosituksia tekeviä palveluja
- Erilaisia keräilypasseja
- Paperiton kuittipalvelu
Kesko Oyj kehittää Plussa-jäsenille suunnattuja palveluja jatkuvasti. Kesko Oyj pidättää oikeuden muuttaa Plussa-jäsenille suunnattuja palveluja harkintansa mukaan. Kulloinkin saatavilla olevista palveluista kerrotaan osoitteessa plussa.fi.
3.2 Plussa-pisteet
Plussa-jäsen kerryttää piste-etuja ostojensa perusteella. Plussa-jäsen saa yhden (1) Plussa-pisteen jokaisesta täydestä eurosta, jonka hän on käyttänyt Plussa-asiakasohjelman piirissä olevaan yrityksessä. Pisteitä kertyy ainoastaan niistä ostoksista, jotka Plussa-jäsen on tehnyt kuluttajana.
Plussa-pisteiden lisäksi Plussa-jäsen voi ansaita palkintopisteitä. Palkintopisteitä voi saada erillisten ostorajojen perusteella. Jäsen voi ansaita palkintopisteitä myös kampanjaluontoisesti. Ajantasainen kuvaus palkintopisteitä myöntävistä ostopaikoista sekä palkintopistetaulukosta löytyy osoitteesta plussa.fi.
Plussa-jäsen voi tarkistaa kertyneiden pisteiden määrän kirjautumalla plussa.fi:hin. Mikäli Plussa-jäsen on osa Plussa-taloutta, jäsenten ostosten pohjalta kertyneiden pisteiden kokonaismäärä näytetään kaikille talouden jäsenille.
Edellä mainittuja piste-etuja ei kerry matkailijoiden tekemistä verottomista ostoista (ns. tax free –ostokset) eikä erillisellä sopimuksella pisteiden kertymisen ulkopuolelle rajattujen tuotteiden tai palveluiden ostoista. Piste-etuja ei kerry myöskään Plussa-yritysasiakkaiden tekemistä ostoksista, sillä Plussa-yritysasiakkaat eivät ole näissä K-Plussan säännöissä tarkoitettuja Plussa-jäseniä.
Mainittuja etuja ei kerry lahjakortin ostamisen yhteydessä. Piste-etuja voi sen sijaan kertyä lahjakortin haltijalle tämän maksaessa lahjakortilla pisteiden kertymiseen oikeuttavia tuotteita.
Yhtiöllä on oikeus rajata tuotteita tai tuotealueita pisteiden kertymisen ulkopuolelle tai asettaa pisteiden kertymiselle ostojen määrää koskevia enimmäisrajoja. Ajantasaiset rajoitukset voi lukea plussa.fi-palvelusta.
Pisteiden saamisen edellytyksenä on, että Plussa-tunniste esitetään ennen ostoksen maksamista ja että ostos maksetaan Kesko Oyj:n kulloinkin Plussa-pisteitä kerryttäväksi hyväksymällä tavalla. Plussa-pisteitä ei myönnetä jälkikäteen. Mikäli Plussa-jäsen palauttaa ostoksiaan, joista on myönnetty Plussa-pisteitä, vähennetään pisteitä vastaavasti.
3.3 Plussa-pisteiden hyödyntäminen
Plussa-jäsenen keräämät Plussa-pisteet lasketaan joka kalenterikuukausi yhteen. Kertyneet pisteet muutetaan Plussa-rahaksi. Ajantasainen kuvaus Plussa-rahan kertymisestä ja arvosta löytyy osoitteesta plussa.fi. Plussa-raha on euromääräinen alennusoikeus, jonka voi hyödyntää Plussa-asiakasohjelmaan kuuluvassa K-ryhmän liikkeessä tai palvelussa maksutilanteessa.
Edellä mainitun pääsäännön lisäksi Plussa-pisteille voidaan osoittaa muita käyttökohteita ja noudattaa asiakkaan antamalla valtuutuksella muuta toimitusrytmiä tai -tapaa.
Plussa-pisteistä muodostunut Plussa-raha (alennusoikeus) on voimassa 13 kuukautta sen kuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana kyseinen alennusoikeus on myönnetty.
Plussa-jäsen voi tarkistaa käytettävissä olevan Plussa-rahan määrän ja sen voimassaoloajan kirjautumalla plussa.fi:hin tai kaupan maksupäätteeltä.
Mikäli kyseessä on Plussa-talous, voi Plussa-rahaa hyödyntää ainoastaan ne jäsenet, joille talouden pääjäsen on myöntänyt erikseen Plussa-rahan käyttöoikeuden. Plussa-rahaa käytettäessä henkilön on aina esitettävä voimassa oleva Plussa-tunnisteensa ja pyydettäessä todistettava henkilöllisyytensä.
3.4 Plussa-jäsenen muut edut
Plussa-jäsen voi saada tekemiinsä ostoksiin perustuvien piste-etujen lisäksi tai sijasta esim. hintaan, palveluun tai asiointiin perustuvia muita etuja. Ajantasainen kuvaus eduista ja ohjelman sisällöstä löytyy osoitteesta plussa.fi.
4. Plussa-asiakastiedot
Plussa-jäsenten henkilötiedot tallennetaan Yhtiön järjestelmään, jossa niitä hallitaan ja säilytetään luottamuksellisesti.
Plussa-jäsenten tekemät ostokset, joiden yhteydessä on käytetty Plussa-tunnistetta, rekisteröidään tuotetasoisesti. Plussa-jäsen voi kieltää tietojen tuotetasoisen rekisteröinnin, jolloin ostot rekisteröidään loppusummatasoisesti. Tuotetiedon rekisteröinnin kieltänyt jäsen ei voi hyödyntää tuotetietoa edellyttäviä palveluita tai etuja.
Samoin Plussa-jäsen voi kieltää ostotietojen rekisteröinnin kokonaan ja tällöin Plussa-jäsenelle ei voida myöntää näihin ostoihin perustuvia piste- tai muita etuja. Ostotietojen rekisteröimisen kieltänyt asiakas voi kuitenkin hyödyntää kulloinkin voimassa olevia Plussa-tarjouksia, jotka eivät pohjaudu ostotietoihin.
Plussa-jäsenen ilmoittama täydellinen ostotietojen rekisteröimiskielto koskee sekä ilmoituksen tehnyttä jäsentä että häneen liitettyä alaikäistä Plussa-talouden jäsentä.
Yhtiö voi käyttää Plussa-asiakasohjelman kautta kerättyjä henkilötietoja ja luovuttaa niitä Plussa-asiakasohjelman piirissä olevien yritysten markkinointitarkoituksiin. Plussa-jäsen voi kieltää omien tietojensa käytön ja luovuttamisen tähän tarkoitukseen ilmoittamalla siitä Yhtiölle.
Yhtiö voi luovuttaa Plussa-jäsenen rekisteriin merkityt yhteystiedot Plussa-asiakasohjelmaan kuuluvan yrityksen hallussa olevaan em. yrityksen ja asiakkaan välisen asiakassuhteen hoitamiseen ja/ tai markkinointiin tarkoitettuun henkilörekisteriin henkilötietojen päivittämiseksi. Plussa-jäsen voi kieltää tietojen em. luovutuksen ilmoittamalla siitä yhtiölle.
5. Plussa-jäsenyyden päättyminen
5.1 Plussa-jäsenyyden päättäminen jäsenen toimesta
Plussa-jäsenyys päättyy jäsenen ilmoittaessa siitä Yhtiölle.
Mikäli Plussa-jäsenyys päättyy asiakkaan irtisanoutumisen johdosta, tulee jäsenen käyttää hänelle jo myönnetyt alennusoikeudet (Plussa-raha) ennen irtisanomisilmoituksen tekemistä. Irtisanomisen yhteydessä Plussa-tunniste(et) mitätöidään välittömästi, eikä niillä enää voi kerryttää etuja tai käyttää Plussa-rahaa.
Jos Plussa-jäsenyytensä irtisanova ja päättävä henkilö on jäsenenä Plussa-taloudessa, hänen kerryttämänsä edut ja Plussa-raha jäävät sen Plussa-talouden käytettäväksi, josta henkilö irtisanoutuu.
Jos jäsenyytensä irtisanova Plussa-jäsen on pääjäsen, hänen tulee luovuttaa pääjäsenyys talouden toiselle jäsenelle ennen Plussa-jäsenyyden päättymistä. Pääjäsenyyden luovutus tulee tehdä jäsenen itsensä toimesta esimerkiksi kirjautuneena plussa.fi:ssä, tai ilmoittamalla siitä Yhtiölle muilla tavoin kuten K-Plussan asiakaspalveluun.
Mikäli irtisanoutunut Plussa-jäsen haluaa tulevaisuudessa takaisin Plussa-asiakasohjelman jäseneksi, tulee hänen liittyä uudelleen jäseneksi.
5.2 Plussa-jäsenyyden päättäminen Yhtiön toimesta
Yhtiöllä on oikeus päättää Plussa-jäsenyys ilman erillisiä toimenpiteitä tai ilmoitusta, jos Plussa-jäsenelle ei kahdenkymmenenneljän (24) perättäisen kuukauden aikana ole rekisteröitynyt Plussa-tunnisteella tehtyjä ostoja vähintään tuhannen (1000) euron arvosta. Tämä koskee myös esimerkiksi maksukorttiin tai -tapaan liitettyä Plussa-tunnistetta.
Jos Yhtiö katsoo perustellusta syystä, että jäsen ei noudata sääntöjä tai ei muutoin enää täytä Plussa-jäsenyyden myöntämiselle asetettuja edellytyksiä, Yhtiöllä on oikeus irtisanoa Plussa-jäsenyys ilmoittamalla jäsenelle irtisanomisesta. Tällöin Plussa-jäsenyys päättyy yhden (1) kuukauden kuluttua irtisanomisilmoituksesta.
Mikäli Plussa-jäsenyys päättyy Keskon irtisanoessa jäsenyyden edellä tässä kohdassa 5.2 mainitusta syystä, voi Plussa-jäsen käyttää jo hänelle myönnetyn Plussa-rahan yhden kuukauden irtisanomisajan kuluessa.
Mikäli Plussa-jäsen haluaa tulevaisuudessa takaisin Plussa-asiakasohjelman jäseneksi, tulee hänen liittyä uudelleen jäseneksi.
5.3 Plussa-jäsenyyden päättyminen kuolemantapauksessa
Mikäli Plussa-jäsen kuolee ja Plussa-jäsenellä on kertyneitä Plussa-pisteitä, joista ei vielä ole myönnetty Plussa-rahaa, nämä Plussa-pisteet mitätöityvät, eikä niistä makseta mitään korvausta.
Jos kuollut henkilö on Plussa-talouden jäsen, hänen ostoistaan Plussa-taloudelle kertyneet pisteet jäävät Plussa-talouden käytettäväksi.
Jos kuollut jäsen on Plussa-talouden pääjäsen, pääjäsenyys siirtyy talouden vanhimmalle täysi-ikäiselle jäsenelle. Mikäli taloudessa on kuolleen jäsenen lisäksi ainoastaan alaikäisiä jäseniä, heidän jäsenyytensä sekä oikeutensa Plussa-rahan- ja -pisteiden käyttöön päättyy.
5.4 Plussa-asiakasohjelman päättyminen
Yhtiöllä on oikeus lopettaa Plussa-asiakasohjelma ilmoittamalla siitä Plussa-jäsenelle vähintään kolme (3) kuukautta ennen ohjelman lopettamista.
Mikäli Yhtiö lopettaisi Plussa-asiakasohjelman, Plussa-jäsen voi käyttää hänelle jo myönnetyn alennusoikeuden (Plussa-rahan) kuten Plussa-jäsenyyden voimassa ollessakin Plussa-tunnisteensa avulla. Plussa-asiakasohjelman loppuessa jäsenelle myönnetyt alennusoikeudet ovat voimassa kolme (3) kuukautta asiakasohjelman lopettamisesta, ellei niiden voimassaolo kohdan 3.3 mukaan pääty aikaisemmin.
6. Muut ehdot
Plussa-jäsenen on ilmoitettava Yhtiölle postiosoitteensa Suomessa sekä viivytyksettä sen muutokset. Yhtiö lähettää asiakaspostia vain Suomessa.
Yhtiöllä on oikeus muuttaa Plussa-asiakasohjelman sääntöjä ilmoittamalla siitä Plussa-jäsenelle. Sääntöjen muutos tulee voimaan aikaisintaan yhden (1) kuukauden kuluttua siitä, kun Plussa-jäsen on saanut tiedon muutoksesta. Jos asiakas jatkaa Plussa-tunnisteen käyttöä sääntömuutoksen voimaantulon jälkeen katsotaan hänen hyväksyneen muuttuneet ehdot.
Yhtiön näiden sääntöjen mukainen ilmoitus tai lähetys katsotaan asianmukaisesti tehdyksi, kun Yhtiö on lähettänyt sen Plussa-jäsenen Yhtiölle viimeksi ilmoittamaan posti- tai sähköpostiosoitteeseen. Plussa-jäsenen katsotaan saaneen ilmoituksesta tiedon viimeistään seitsemäntenä päivänä ilmoituksen lähettämisestä.
Jos tätä sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.
Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Erimielisyyden koskiessa henkilötietojen käsittelyä, rekisteröity voi ottaa yhteyttä tietosuojavaltuutetun toimistoon (www.tietosuoja.fi).